ادامه مقاله انواع سازه فضایی

لوله :

عضو دیگر سازه ها که جهت تحمل نیروهای محوری (کششی ، فشاری) بکار می رود لوله ها می باشند که دو انتهای آن بریده شده و سر آن بوسیله قطعه مخروطی که اتصال آن را با سایر قطعات امکان پذیر می سازد،جوش می شود.

پیچ :

یک اتصال جدا شدنی بوده و جهت انتقال نیرو از آن کمک گرفته می شود. در شبکه فضایی در حالت کششی عمل می کند و نیروی کششی از گل پیچ به نشیمنگاه مخروطی انتقال پیدا می کند.

اسلیو

اسلیو سازه فضاکار

اسلیو سازه فضاکار

مهره ای می باشد که در فشار عمل می کند و جهت محکم نمودن پیچ ها در داخل گوی نیز استفاده می شود. اسلیوها به دو شکل شیاردار و سوراخ دار تولید می شوند که توسط پین به پیچ متصل می گردند.

تکیه گاه سازه فضاکار

تکیه گاه سازه فضاکار

تکیه گاه سازه فضاکار

اگر سازه فضاکار به وسیله ستون ها ( طره شده از سطح زمین برای پایداری جانبی ) در تعدادی نقاط مشخص نگاه داشته شود ، نیروهای موجود در اعضایی که تکیه گاه را احاطه کرده اند به طور قابل توجهی بزرگتر از دیگر اعضا می شوند . این نیرو ها را می توان به وسیله افزایش مقطع اعضا در نزدیکی تکیه گاه به طور متناسب طراحی کرد .

سازه فضاکار حداقل به سه تکیه گاه برای پایداری نیاز دارد ، گر چه بیشتر آنها دارای حداقل چهار تکیه گاه  هستند .

معمولاً تعداد بیشتر تکیه گاه های یک سازه فضاکار تأثیر مثبتی بر پوشش سازه ای خواهند داشت به عنوان مثال حداکثر نیروی اعضا در یک سازه فضاکار مربع شکل با تکیه گاه های پیوسته فقط ۱۱ درصد نیروی اعضا در یک طرح با چهار تکیه گاه گوشه ای خواهد بود .

به علاوه ، طیف  بین حداکثر و حداقل نیرو ها به صورت متناظری کمتر خواهد شد و به دلیل محدوده کوچکتر بین حداکثر و حداقل نیروهای اعضا در مرحله طراحی ، اعضاء، اشکال یکنواخت تر و استانداردی به خود می گیرند . بنابراین اتصالات و اندازه اعضاء از نظر اقتصادی با صرفه تر خواهد بود .

این صرفه جویی ممکن است با هزینه اضافی در ساخت ستون ها و پی ها تا اندازه ای نقصان یابد .

تکیه گاه سازه فضاکار

تکیه گاه سازه فضاکار

ویژگی ها و مزایای سازه ی فضاکار

۱- دهانه :

سیستم سازه فضاکار قادر به پوشاندن دهانه های بزرگ با حداقل مواد مصرفی می باشد.(فولاد مصرفی در سازه فضاکار ۳/۱ کمتر از سازه های متداول دیگر می باشد)

۲ – سرعت نصب :

به علت پیش ساخته بودن قطعات سرعت عملیات مونتاژ و نصب بسیار بالا و اقتصادی می باشد.

۳ – وزن کم و قابلیت جابجایی :

سازه فضاکار دارای وزن کم بوده و قابلیت جابجایی با دست را دارا می باشد.

۴ – انعطاف پذیری در طراحی :

سازه فضاکار قابلیت افزایش و کاهش سطح را دارا بوده و امکان جابجایی ستونها بدون اینکه خطری برای سازه فضاکار ایجاد گردد میسر می باشد.

۵- مقاومت در برابر نیروهای دینامیکی :

سازه فضاکار مقاومت بالاتری در برابر بارهای دینامیکی همچون زلزله انفجار بارباد در مقایسه به سازه های متداول دیگر از خود نشان می دهد.

۶- عبور تاسیسات :

از فضای بین دولایه در شبکه های فضایی به راحتی می توان جهت عبور تاسیسات الکتریکی و مکانیکی استفاده نمود.

۷ – ظاهر زیبا:

سازه فضاکار از نظر نمای ظاهری بسیار زیبا بوده و نیازی به استفاده از سقف کاذب در این سازه نیست.

۸ – ایمنی سازه :

سختی زیاد سازه تغیر شکل سازه را پایین می آورد. درجه نامعین این نوع سازه بالا بوده و معمولا خرابی موضعی باعث خرابی کل سازه نمی گردد. بعلت رفتار سه بعدی، توزیع تنش در تمام جهات انجام می گردد.

نمونه های مشابه داخل و خارج از کشور

نمایشگاه اکسپو (کنزو تانگه) :

نمایشگاه اکسپو (کنزو تانگه)

نمایشگاه اکسپو (کنزو تانگه)

این سازه فضا کار از مدول های نیم هشت وجهی با پلان مربع به ضلع ۲/۱۰ متر وارتفاع ۹/۸ متر که فضایی به ابعاد ۱۲۰*۳۳۰ را می پوشاند تشکیل شده است .

در سیستم مرو از گره فولادی تو خالی با اعضاء لوله ای شکل با انتهای مخروطی که به گره ها پیچ می شوند استفاده می شود.

قطر گره های فولادی ۱/۱ متر ، قطر یال بالا و پایین اعضاء ۶۷ سانتی متر

مرکز انجمن جاکوب جاویتس (IMP) :

مرکز انجمن جاکوب جاویتس (IMP)

مرکز انجمن جاکوب جاویتس (IMP)

اندازه دهانه ۲۸ متری سازه از ابعاد نمایشگاههای تجاری متعدد با مدول استاندارد ۹ متری الهام گرفته شده است . دو ردیف غرفه به عرض ۳ متر که به وسیله یک راهروی ارتباطی به عرض ۳ متر از یکدیگر جدا می شدند در آن طراحی شده است.

ستونهای چهار گوش که سازه فضا کار سالن و فضای اصلی نمایشگاه را نگه می دارند ، سبک و شفاف هستند.

ستونهای اصلی مرکب از چهار ستون فولادی لوله ای به قطر ۵۵ سانتی متر می باشد که در رئوس یک مربع ۵/۱ متری قرار گرفته و با شبکه فلزی به هم متصل شده اند .

مدول استاندارد این سازه فضاکار مربعی به ضلع ۳ متر می باشد.

 

موزه لوور (IMP) :

موزه لوور (IMP)

موزه لوور (IMP)

هرم اصلی ۶/۲۱ ارتفاع دارد و هر ضلع آن برابر ۳۵ متر با شیبی ۵۱ درجه است. سازه فضا کار متشکل از عناصر فشاری به صورت لوله ای (اعضاء فوقانی و اعضاء جان) و کابل های کششی (اعضاء تحتانی) می باشد..

عمق سازه فضا کار هرم شکل از ۷/۱ متر در مرکز به صفر در لبه ها می رسد.نتیجه آن انحنا و خمیدگی در عناصر تحتانی است ، در حالی که عناصر فوقانی مستقیم می باشند و سطوح شیشه ای هرم مسطح است.

به علاوه کابل ها برای مهار بندی ضربدری بین گره ها برای افزایش مقاومت جانبی نیز به کار رفته اند.

این سازه از ۶۰۰ عضو لوله ای با قطری مابین ۱۰ تا ۸۰ میلی متر و بیش از ۲۱۰۰۰ گره تشکیل شده است .جزئیات اتصال آن شبیه به اتصال طناب و دیرک بادبان قایقهای بادبانی می باشد.

سازه کش بستی

سازه کش بستی

سازه کش بستی

نوعی سازه فضا کار سه بعدی پایدار ، متشکل از کابلها و عناصر فشاری است ، که در آن کابل ها ممتد ولی عناصر فشاری غیر ممتد هستند و با یکدیگر اتصالی ندارند