انواع سازه فضایی

انواع سازه فضایی

 

انواع سازه فضایی

انواع سازه فضایی در دو نوع سازه های فضاکار از لحاظ مصالح و سازه های کار از لحاظ ساختار تقسیم بندی می شوند و هر یک هم مختص یک کاربری و موقعیت هستند .

  • شبکه های دولایه

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین انواع سازه فضایی شبکه های دولایه هستند که شامل دو صفحه موازی هستند که توسط یکسری عناصر میانی به هم بسط داده شدند .

  • شبکه های سه لایه

شبکه های سه لایه شامل سه لایه ی بالایی زیرین و میانی است که صفحات بالا و پایین توسط یکسری عناصر میانی به صفحه میانی متصل گردیده اند .

هنگامی که دهانه سازه خیلی بزرگ باشد از این نوع شبکه های سه لایه استفاده می شود , اما در مقایسه با شبکه های دولایه کاربرد کمتری داشته و عمدتا در مواردی که ارتفاع شبکه جوابگو نباشد به کار برده می شود .

انواع سازه فضایی

  • سازه های گنبدی

از دیگر انواع سازه فضایی سازه ی گنبدی است که از دو طرف دارای انحنا بوده و ساختاری شبیه گنبد داشته باشد , در سازه های گنبدی شکل اعضا و اجزای تشکیل دهنده دارای اندازه ای یکسان بوده به این ترتیب سازه به صورت کاملا یکسان است و شامل تعداد زیادی اعضا است .

  • سازه های چلیکی

اگر سطح زمینی که به جهت نصب سازه در اختیار دارید به شکل مستطیل است می توانید از سازه های چلیکی استفاده کنید , این نوع سازه ها از یک طرف دارای انحنا هستند .

  • سازه های تاشو

سازه های تاشو از انواع سازه فضایی هستند و همانگونه که از نامشان پیداست قابلیت جمع شدن دارند در مواردی که با محدودیت هایی چون کمبود جا , مصالح و زمان مواجه هستید می تواند انتخاب خوبی باشد .

این نوع سازه ها همانند چتر بوده و می توان به راحتی ان ها را از مکانی به مکان دیگر انتقال داد . سازه های تاشو عمدتا هنگامی نصب و مورد استفاده قرار گرفته می شود که مکان موقت بوده و در مدت زمان کوتاهی نیاز به جابه جایی باشد مثلا نمایشگاه ها , سرپناه برای زلزله زدگان , سیرک ها و ..

  • سازه های ماهواره ای

سازه های ماهواره ای که به جهت انتقال خطوط نیرو و برج های مخابراتی استفاده می شود ساختاری متفاوت نسبت به سایرین دارند و به صورت خرپایی در ارتفاعات ساخته می شوند .

  • سازه های بادشو

سازه های بادشو را می توان به وسیله پمپ باد مورد استفاده قرار داد و سازه هایی تولید شده از جنس پلاستیک یا لاستیک هستند و در مواردی خاصی می توان از آن ها استفاده کرد .

سازه های پل های فضاکار

انواع سازه فضایی

سازه های فضاکار در انواع فولادی , آلومینیومی و چوبی موجود هستند .

انواع سازه فضایی فولادی

یکی از انواع سازه های فضایی سازه فضاکار فولادی است , در ساخت سازه های فضاکار عمدتا از فولاد استفاده می شود چرا که این نوع فلز مقاومت بسیار بالایی دارد و در موارد متعددی می توان از آن ها استفاده کرد .

از دیگر ویژگی ها و قابلیت های این فلز ارزشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • جوش پذیری آن ها بسیار بالاست و به هنگام جوش از سختی بسیار بالایی برخوردار هستند .
  • پروفیل های فولاد بسیار متنوع هستند .
  • در کشورهای صنعتی و حتی غیر صنعتی با حجم انبوهی موجود هستند .

انواع سازه فضایی چوبی

از دیگر انواع سازه های فضاکار سازه فضاکار چوبی است که کاربرد زیادی در پوشش سالن های ورزشی , مدارس و .. دارند .

در قدیم چوب و سازه های تولید شده به وسیله آن کاربرد زیادی در پوشش سقف منازل و کارگاه ها و .. داشته است و بعد از گذشت سال ها هم هنوز ماده ی اولیه ی بسیاری از سازه های فضاکار است .

ساخت این نوع سازه ها در مقابل استحکام خوبی که دارند بسیار هم مقرون به صرفه است به شرطی که از ورقه های چوب برای ساخت سازه استفاده شود .

انواع سازه فضایی آلومنیومی

بعد از فولاد آلومنیوم هم از مصالحی مهم و کاربردی است , به وسیله آلومینیوم می توان سازه ای سبک و امروزی طراحی و تولید کرد و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار داد .

ویژگی های سازه های آلومنیومی می تواند موارد زیر باشد :

  • وزن فلز فولاد سه برابر فلز آلومنیوم است و به این ترتیب سازه های تولید شده با آلومنیوم بسیار سبک تر است .
  • این نوع سازه ها مقاومت بیش تری در مقابل خوردگی در مقایسه با سازه های فولادین دارند .
  • قیمت سازه های آلومینیومی گران تر و بالاتر از سازه های فولادین است .

اجزای تشکیل دهنده انواع سازه فضایی

اجزا تشکیل دهنده سازه ها بسیار متنوع است و بدنه اصلی یک سازه فضاکار را تشکیل می دهند و نقش بسیار مهمی در استحکام و سختی سازه خواهند داشت , نوع اجزا و نوع بسط آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است .

  • پروفیل

پروفیل ها از اجزای یک سازه هستند که در اندازه ها و مقاطع مختلفی موجود هستند , پروفیل ها عمدتا به صورت دایره و نبشی و قوطی به کار برده می شوند . پروفیل هایی با مقطع دایره ای به صورت توپر و یا توخالی هستند و مقاطع نبشی و یا قوطی هم در موارد خاصی به کار برده می شوند .

  • تکیه گاه

سازه ی ساخته شده بایستی از لحاظ توزیع نیرو کاملا یکدست باشد در غیر اینصورت سبب خرابی سازه می شود , تکیه گاه ها تاثیر بسیار زیادی در این امر دارند و نیروهای بر روی آن ها و اعضای مجاورشان توزیع می شود .

تعداد تکیه گاه ها و نوع سطح پوشش سازه بسیار اهمیت دارد و تمامی نیروهای قائم را را به پی منتقل می کنند از این رو بایستی با محسباتی دقیق نحوه ی توزیع نیروها را مشخص کرد , که در اغلب موارد تکیه گاه ها را به صورت پروفیل های توپر و سنگین می سازند .

روش های طراحی

در طراحی سازه قاب های فضایی به وسیله ی ماتریس سختی است که طراحی می شوند , از ویژگی های ماتریس سختی می توان به عدم ارتباط آن ها به تغییرات زاویه ای اشاره کرد , تغییرات زاویه ای در مواردی برای سادگی محاسبات نادیده گرفته می شود البته به شرطی که مفصل ها به اندازه ی کافی محکم باشند .

رفتار سازه به سختی خمشی گره آبی بستگی خواهد داشت در صورتی که بار به گره ی آبی وارد شده و عضو قرمز رنگ وجود نداشته باشد .

اما در صورتی که عضو قرمز را در نظر بگیریم و سختی عضو سرخ رنگ و سختی خمشی گره آبی نادیده بگیریم می توان سیستم را با ماتریس سختی در نظر بگیریم و از تغییرات زاویه ای صرف نظر کنیم .

مراحل طراحی

طراحی شامل : طراحی , محاسبات , تولید هموندها , رنگ آمیزی هموندها , ستون گذاری , بافت سازه فضاکاری , نصب سازه فضاکار و نصب پوشانه است که هر یک با دقت بالایی عملی می شوند .

روش های نصب

در ادامه روش های نصب سازه ها را شرح خواهیم داد :

  • تمامی اعضای سازه به صورت یک جا گسترش و تثبیت می شود و سپس در محل دائمی نصب می گردد .
  • اعضای سازه در بخش های کوچک بر روی زمین تثبیت می شود و تا موقعیت مشخصی بالا برده و روی یک تکیه گاه دائمی نصب می شود .
  • قطعات و اعضای سازه در اندازه های بزرگتری روی زمین گسترش داده می شوند و سازه به قسمت هایی که قبلا نصب شده اند برده می شوند .
  • اعضای سازه به صورت یکجا تثبیت می شوند و سپس برای نصب در محل دائمی بالا برده می شوند .
  • کمترین کاربرد را در میان نصب سازه ها اولین روش دارد , چرا که وزن سازه سنگین بوده و عملیات نصب دشواری بیش تری خواهد داشت .

مدل سازی سازه

با توجه به پیشرفت هایی که در طراحی و ساخت سازه های فلزی در سرتاسر جهان صورت گرفته کارفرما و طراح در همان ابتدا می تواند المان ها و نوع سازه را انتخاب کرده و نوع محصول را از بتن و فولاد تا سنگ نمای سازه را تعیین کند . سازه فضایی در سمنان و سازه فضایی در تهران و سازه فضایی در تبریز و سایر شهر ها از جمله خدمات ما می  باشد.