در معماری و مهندسی سازه، یک سازه فضاکار یا سازه فضایی یک ساختار سفت و محکم و سبک است که از اهرم های متصل به یک الگوی هندسی ساخته شده است. سازه فضاکار را می توان برای پوشش دادن مناطق بزرگ با چند پشتیبانی داخلی استفاده کرد. مانند تراس، یک سازه فضایی به علت استحکام ذاتی مثلث قوی است؛ بارهای خمشی (لحظه خمشی) به عنوان بارهای تنش و فشرده سازی در امتداد طول هر ستون منتقل می شوند. سازه فضاکار ، آزادی فرم و ترکیب کاملی را فراهم می کنند و همچنین امکان بارگذاری مجدد بارها در هر المان و محدودیت های خارجی را می دهد. با استفاده از این ویژگی ها، سازه فضایی فولادی را می توان برای دستیابی به هندسه پیچیده با وزن ساختاری پایین تر از هر راه حل دیگر استفاده کرد. سیستم درونی بسیار پر استاتیک مقاومت بیشتری نسبت به آسیب های ناشی از آتش، انفجار، شوک ها و زلزله ایجاد می کند. اسپیس فریم یا سازه های فضایی مدولار هستند و ساخته شده از عناصر صنعتی بسیار سخت و طراحی شده با دقت و ابعاد بزرگ و سطح دقیق هستند.

فرآیند تولید سازه های فضایی با مشاوره طراحی سازه آغاز و با  بررسی و گزینش طرح معماری سازه فضایی ادامه می یابد. سپس برآورد هزینه ساخت سازه فضاکار  و قیمت سازه فضاکار و پیشنهاد طرح اولیه سازه فضاکار تقدیم مشتری گرامی شده  تا پس از تایید، قرارداد ساخت سازه فضایی منعقد شود. بلافاصله بعد از این مرحله، طرح اولیه و پیشنهادی تیم فنی و مهندسی به کارفرمای محترم، مبنای اصلی تهیه و تدوین دفترچه محاسبات قرار گرفته و در ادامه این پروسه تهیه نقشه های تولید تمام اجزا و متعلقات نصب سازه فضایی در دستور کار قرار می گیرد. بدیهی است پس از انجام مراحل مذکور وارد بخش بار گیری، حمل و باراندازی در محل پروژه می شویم که فاز بافت و نصب سازه فضاکار یا مونتاژ اسپیس فریم شروع می شود.

پیشنهاد می کنیم هم اکنون برای کسب راهنمایی بیشتر با ما تماس برقرار فرمایید.

سازه های فضایی یا سازه فضاکار شکلهای هندسی منظمی هستند که در کنار یکدیگر تکرار شده و با اتصال مکرر این اجزا شبکه ای مستحکم و یکپارچه با ساختاری سه بعدی به وجود می آورند بگونه ای که می توان گفت این نوع شبکه های سازه فضاکار نمونه کاملی از سازه های سه بعدی هستند .

سازه فضایی یا سازه فضاکار(Space Structure)

 

امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی نیازها و خواسته های جدیدی در زمینه مهندسی سازه رخ نموده است . عامل زمان در ساخت سازه ها اهمیت دو چندانی یافته و این امر گرایش به سازه های پیش ساخته را افزایش داده است . همچنین با افزایش جمعیت جوامع بشری علاقه به داشتن فضاهای بزرگ بدون حضور ستون های میانی خواهان بسیار پیدا کرده است .در این راستا از اوایل قرن حاضر تعدادی از متخصصین مجذوب قابلیت های منحصر به فرد سازه های فضاکار گشته و پاسخ بسیاری از نیاز های جدید را در این سازه ها جسته اند و البته به نتایج بسیار مثبتی دست یافته اند .

با انتشار این نتایج روز به روز این عرصه با اقبال بیشتری مواجه گردید به گونه ای که با گذشت چندین دهه هنوز هم مطالعه سازه های فضاکار در کانون تحقیقات متخصصین و دانشجویان قرار دارد.